
Pojďte se inspirovat příběhem Šárky, která proměnila svůj koníček ve skutečný malý byznys plný radosti a úspěchu! 🌈 Zjistěte, jak vznikla značka Little Shop, kde dnes najdete například originální sklenice a hravé produkty pro děti. Šárka se s námi podělila o to, co ji nakoplo pustit se do prodeje vlastních výrobků, a prošla s námi její klíčové milníky – od prvních kreseb až po trhy, kde její produkty rozzářily úsměvy na tvářích mnoha zákazníků. Jak zvládá kombinovat rodinu a kreativní podnikání, co ji motivuje tvořit dál, a jak můžete i vy proměnit svou vášeň ve výdělek? Začtěte se do inspirativního příběhu a objevte, jak přeměnit kreativitu v úspěšný byznys! 💜
Najděte Šárku na Instagramu jako @the_little_shop_for_kids a určitě navštivte její online obchůdek Little Shop.
Celý rozhovor si přečtěte zde
Jak vznikl Little Shop? 💜 Kdy se ti nápad poprvé zrodil v hlavě a kdy si to začala realizovat?
Ha, to je dobrá otázka. 🙂 Já se přiznám, že jsem se vždycky tak nějak hledala. Hledala jsem něco, co by mě naplňovalo a pořád na to nemohla přijít. A pak jsem se ocitla sama po jednom dlouholetém vztahu, který nedopadl, byla jsem celá taková bolavá, jak to po rozchodech bývá a do rukou se mi dostala kniha Anie Songe – Továrna na sny. A tam Anie zmiňovala něco v tom smyslu, že si prostě musíš sednout a zamyslet se, co ráda děláš, co tě naplňuje, u čeho vydržíš hodiny a nevnímáš čas. A že přesně tomuhle se máš začít věnovat. A mně došlo, že od malička ráda kreslím. Jenže mi bylo vtloukáno, že tím se neuživím, ať si najdu „normální“ práci, takže jsem se od tohoto koníčku distancovala a teprve pak mi došlo, že je to vlastně škoda. 🙂
Jaké byly tvé první kroky/jak nebo čím jsi začala?
Hned po tomhle „uvědomění“ jsem si založila profil na Instagramu a pojmenovala ho “ The little shop of cards“. Myslela jsem hodně dopředu a nechtěla cílit jen na český trh, proto ten anglický název – měla jsem hooodně velké oči, jak budu prodávat i v zahraničí. 😀 Navrhla jsem si ještě logo a můj „obchůdek“ byl na světě 🙂
Jak ses rozhodovala, co bude tvůj produkt? Měla jsi více nápadů, nebo jsi hned věděla, čím začneš?
Chtěla jsem začít s produktem originálních ilustrovaných přáníček. V té době jsem totiž začala jezdit na svatby svých kamarádek a nemohla najít v obchodě žádné pěkné nekýčovité přáníčko a tak jsem se rozhodla, že tohle je docela díra na trhu a že si na tomhle zkusím vybudovat svoji značku.
Jak k tobě přišli první zákazníci? A jaké marketingové kanály ti nejvíce pomohly získávat další?
Ze začátku jsem vytvářela zakázky hlavně pro známé. Instagram jsem v té době měla spíš jako takové své online portfolio. Pak mě začali oslovovat známí mých známých a já postupně kreslila víc a víc věcí na zakázku a vlastně díky domu si přicházela na nové produkty. Viz třeba milníkové kartičky pro miminka – původně jsem je udělala na zakázku a pak už je zařadila do své nabídky služeb.
Letos jsem se rozhodla prodávat i na trzích a oslovit tak i lokální potencionální zákazníky a musím říct, že jsem byla nadšená z úspěchu, který jsem na trzích měla. Vydělala jsem si víc, než za celý měsíc na eshopu.
Jak dlouho trvalo, než se to celé rozjelo a začala jsi z toho mít příjem? Je nějaký zlomový okamžik, který bereš jako svůj největší posun?
Já měla ze začátku Little Shop jako takový svůj výdělečný koníček při práci, takže možná proto jsem na sebe ani tak netlačila. Příjem jsem měla z práce a tohle opravdu spíš dělala tak nějak pro radost a taky mě to díky tomu donutilo seznámit se s různými grafickými programy a tak. Největší zlomový okamžik pro mě bylo narození mé dcery, kdy jsem se o mateřské rozhodla splnit si svůj sen a založit si konečně e-shop. Velkým hnacím motorem bylo i to, že na rodičáku nemusíte platit takové odvody, takže ideální doba pro to, aby člověk zkusil podnikání. 🙂
Další zlomový okamžik pro mě byl, když jsem narazila na tvůj profil – @katytvori, protože tvé nadšení do práce a tvoření mi zase dodalo odvahu koupit si můj dlouho vysněný plotr a od té doby není den, kdy nepřicházím v údiv co všechno tato věcička dokáže a lituji jen toho, že jsem si ho nekoupila už dřív. Díky tomu si hodně věcí můžu dělat sama a ušetřím (viz samolepky atd.). Navíc jsem mohla díky tomu rozšířit i své portfolio produktů.
Jak zvládáš kombinovat kreativní práci a podnikání – tedy tvořit a zároveň řešit provozní věci, jako je účetnictví, marketing a prodej?
Přiznám se, že v tomhle ještě trochu plavu a stále se to učím. Ale získávám zkušenosti praxí – hodně mi chybí, že v mém okolí nikdo e-shop nemá a nemám si tak moc s kým o tomhle popovídat a na vše si musím přicházet sama metodou pokus-omyl. 🙂 Pracuji po večerech – tedy hlavně tvořím věci na e-shop a trhy, nebo zakázky a marketing se snažím dělat ve volných chvilkách během dne, když děti spí, nebo si chvilku hrají spolu a nevyžadují mou pozornost. Snažím se získávat zákazníky hlavně organicky a ne placenou reklamou, takže jsem musela vyjít ze své komfortní zóny a naučit se točit reels a ukazovat se před kamerou. Nakonec jsem za to ale ráda, protože jsem pracovala v marketingu a takto mám pocit, že si aspoň udržuji nějaký základní přehled o trendech na sociálních sítí a naučím se zase novou dovednost – třeba střih videí v různých programech atd.
Co bys poradila někomu, kdo neví jak začít a možná má obavy z toho, že jeho produkty nebudou dost dobré, aby je prodával?
Jak se říká, kdo nic nezkusí, nic nezíská. 🙂 Určitě bych doporučila založit si Instagram, je to super i v tom, že má člověk právě takové své „online“ portfolio a když se třeba bude zmiňovat známým co dělá, hned jim svoji tvorbu bude moci ukázat. Navíc to dodá odvahu a sebevědomí i samotnému tvůrci, že uvidí, jakou cestu už ušel a kolik toho už vytvořil. Dále si zjistit, zda nemůže mít letáčky někde (já sama mám třeba v Dětském centru a u kadeřnice :))). V těchto místech denně taky projde nespočet lidí a navíc tato reklama nic nestojí. 🙂 Klidně zkusit prodávat i na trzích – tam dostane nejlepší zpětnou vazbu od lidí a uvidí i jejich reakce na své produkty, případně se dozví, co by zákazník uvítal jako produkt, nebo ho rovnou někdo osloví s nějakou svou poptávkou. Já si takto na trzích ještě nasbírala hodně zakázek na míru pro zákazníka.
Jak ses vlastně dostala k vlastnímu stánku na trzích?
U nás ve městě se na jaře a na podzim jednou za měsíc konají lokální trhy. Takže jsem napsala do našeho Kulturáku, který to pořádá, zda se můžu účastnit a vyplnila jsem přihlášku. Další trhy už navazovaly – buď mi je doporučil někdo známý a já si domluvila už jen detaily, a nebo mě pak oslovit třeba Papeerfest přes Instagram, že se jim líbí moje tvorba a nabízí mi místo. 🙂 Takže člověk musí být trochu akční a vyhledat si trhy v okolí, oslovit toho, kdo to pořádá a je hotovo. 🙂
Jak balancuješ mezi osobním životem, rodinou a podnikáním? Máš nějaké rutiny nebo metody, které ti pomáhají?
Řekla jsem si, že přes den se budu věnovat dětem a práci opravdu jen po večerech, nebo když budu mít hlídání. Abych nesklouzla do toho, že jim na půlku dne pustím televizi a já si mezím budu dělat svoje věci. Tohle bych si neodpustila. Chci si je teď užít co nejvíc, dokud jsou malí a potřebují mě. Večer se snažím dokud mám ještě trošku čistou hlavu dělat administrativu a pak až vyrábět/tvořit věci na trhy, nebo e-shop, A taky se teď učím mít i volné večery, kdy nebudu dělat nic, jen odpočívat, protože občas cítím, že na sebe vyvíjím tlak a jsem pod velkým stresem a nechci abych pak práci dělala s odporem. Chci si uchovat takovou tu radost z tvorby, aby to nesklouzlo k povinnosti.
Co ti pomohlo nejvíce budovat si svou komunitu na sociálních sítích?
Zajímat se i o své sledující, reagovat na jejich příspěvky, snažit se ptát na jejich názor ohledně produktů (třeba ve stories), zapojovat je do procesu tvorby, občas sdílet i něco ze svého osobního života, aby měli pocit, že nejsem jen „továrna výrobní“, ale i maminka od dvou dětí a řeším podobné radosti a starosti jako ostatní. 🙂
Jaké chyby jsi udělala na začátku svého podnikání a co bys dnes udělala jinak?
Já se z chyb vždy poučila. 🙂 Takže vlastně jsem za ně ráda. Podle mě to k podnikání prostě patří, nevzdat to a jít si za svým snem. Nenapadá mě teď vyloženě něco, co bych udělala jinak. Možná to že jsem měla začít daleko dřív s e-shopem a vykašlat se na všechny svoje strachy.
Co je na tomto podnikání nejtěžší a co nejkrásnější?
Nejkrásnější je, když od zákazníka dostanete nějakou pozitivní zpětnou vazbu a vracející se klienti. Když poprvé něco vyrobíte/vytvoříte a kocháte se nad tím, co jste zvládla. Když Vám přijde objednávka a Vás hřeje, že je o Váš produkt zájem a líbí se. To, že děláte něco co Vás baví a neustále se zlepšujete a vyvíjíte.
Co je nejtěžší? Nedostatek času. 😀 Rozvrhnout si, zda teď budu dělat e-shop, marketing, nebo něco vyrábět.
Jak to vnímáte vy? Máte další otázky? Napište nám do komentáře.
A dejte nám vědět, co je vaším vysněným byznysem. 💜